2014. március 5., szerda

Szoknya 2014

Az idén is szerettem volna egy új szoknyát készíteni. Mivel az idei békéscsabai textiles konferencia témája a gyapjú volt, s erre készítettem pályázati anyagot, belejöttem a gyapjú csipke készítésébe, s ennek a szoknya alapjául is a gyapjút választottam. A szövet vékony gyapjú szövet, a csipke anyaga pedig egy világosabb gyapjú szövet vetülék szála.


A szoknya fazonja gyorsan körvonalazódott a fejemben. Már csak a megfelelő szabásminta megtalálása volt a feladat. Anno, középiskolás koromban tanultam szabásminta készítést, de ez már nagyon régen volt, s teljesen elfelejtettem. A Burda magazin szabásmintáit használom a varrásaim során. Ennek a szoknyának a szabásmintáját a 2013. évi 12. számban találtam meg. Nagyjából az ott leírtakat használtam, de a derekát másképpen oldottam meg. Hátulra cipzárat tettem, s az áthajtás felső részét elől összevarrtam. Nem a rossz beállítás az oka, a szoknya áthajtós része valóban hosszabb a szoknya másik felénél.
(A szabásminta lelőhelyét azért is fontosnak tartom megjegyezni, mert már jártam úgy, hogy egy top szabásmintáját szintén az aktuális Burdából vettem ki, megcsipkéztem.  Beadtam zsűrizésre, s nem kapott minősítést. Az indoklás a következő volt: "Nagyon szép a csipke, motívuma és kivitelezése is. Az egyes darabok díszítővarrással való összedolgozása is igényes. Szerencsésebb lett volna egy nőiesebb szabásvonal alkalmazása." A tanulság, hogy ezentúl fel kell tüntetnem a szabásminta eredetét is.)   
Már csak a csipke megtalálása volt a feladat. Mivel az áthajtás szélére kerül a csipke, valami hosszúkás mintát szerettem volna, de nem túl szögleteset. Szeretem a pókokat, ezért először a keresztelő ruhánál használt felvidéki minta jutott az eszembe. ( Erről a 2014.01.08.-i bejegyzésben írtam)


Ezt a mintát már többször felhasználtam, valami más kellene inkább. Itt a pók alakja viszont olyan szép! Sokan talán nem is gondolják a hosszúkás alakzatról, hogy pók! Pedig az, mégpedig a szebbik fajtából! Szeretem még a rózsaverést is. Teszünk a pók közepébe rózsaverést, gondoltam. Ha egyet teszek, akkor túlságosan gömbölyded lesz. A kettő sem tetszett, így lett három. A pókok közé nem akartam a fenti mintában szereplő virágokat tenni, valami más kellet. Végül is ilyen lett:



Szeretem az ovális formák egymásutániságát.  Az áttervezés első ránézésre nagyon egyszerűnek tűnt, de a valóságban eléggé megszenvedtem a minta megrajzolásával. Végül is sikerült megoldanom a problémákat, s elkészült a csipke mintarajza.
A mintarajz:



Először megvarrtam a szoknyát, hogy tudjam mennyi csipke kell. Persze a derékpántot nem varrtam fel, mert ez alá kell majd bedolgozom a csipkét. A csipke verése ezután következett. A kezdés került a szoknya aljára, a befejezést pedig így be tudtam varrni a derékpántba. Ez azért volt jó, mert a csipke befejezése egyszerűbb lett.  Nem kellett a szálak eldolgozásával sokat foglalkozni, csak egyszerűen elkötöttem a párokat. A csipkét a behajtástól fél cm-re varrtam fel a csipke szálával. Majd a szoknya derekát is befejeztem.
Így készült el az idei csipkés szoknyám.

4 megjegyzés: