2016. március 23., szerda

A nappali új ruhája 2.


Az első részben bemutattam az elkészült darabokat.


Most nézzük a részleteket.
Az első feladat a szín meghatározása, és a textil beszerzése volt. Bútorainkhoz illő szín a drapp párosítva a fehérrel, sok fehérrel. Több helyen be tudtam volna szerezni e színpárosítású anyagot, de gondolnom kellett arra is, hogy a csipkét a textil anyagából kell elkészítenem. Már van tapasztalatom, hogy a textil felfejtése nagyon nehézkes, időigényes feladat. Szerencsére Debreczeni János szövő népművésznél mindkét hozzávaló beszerzése lehetséges, így ITT vásároltam meg a textilt, és a cérnát a csipkéhez.
A mintának olyat szerettem volna, amelyiket több szélességben lehet elkészíteni. Zobor vidéki csipkeminták felhasználásával állítottam össze a végleges mintát:

Egy mintarajzon készítettem el a három különböző szélességű mintát.
A piros nyílig készült a legkeskenyebb csipke. Ez került az egyik párnára:

A zöld nyílig terjedő minta adja a függöny és az egyik párna mintáját:

A teljes minta került a futóra és a harmadik párnára:

Így készítettem egy mintarajzon háromféle csipkét.
Nagyon sok csipkét kellett elkészítenem. Összesen 8,5 métert.  
A drapp szél 10 cm széles. Ezt rávarrtam a fehér textilre. A bal szélen géppel, a jobb szélen kézzel saját cérnájával, igen apró öltéssel, hogy ne látszódjon a függöny fonák oldalán. Így a fonák oldalon egységes fehér szín jelenik meg. Gondot jelentett a csipke felvarrása a függönyre. A csipke mindkét oldalát felvarrtam. Az egyenes szélen a drapp anyaghoz öltöttem. A cakkos részénél a színén nincs gond, gond a fonák oldalon van. A csipkét mindig a saját anyagával varrom fel, mert így látható a csipkén legkevésbé a sok öltés. A függöny fonák oldalát kívülről látni, s ugye az utcáról is esztétikusnak kell lennie a látványnak. Így nagyon figyelni kellett az öltések nagyságára, hogy az szinte láthatatlan legyen a fehér textilen.
Így sikerült:

Így már feltehető az ablakba.
Az így elkészített garnitúra egységes színében és mintájában egyaránt. 
Ezt a garnitúrát a XVI. Országos Textiles Konferencián a bíráló bizottság I. díjban részesítette.
  

1 megjegyzés: