2017. január 4., szerda

Gyermek hordozó kendő csipkével

Megkértek, hogy csipkézzek meg egy gyermekhordozó kendőt. Gondolkodás nélkül igen mondtam. Utólag derült ki számomra, hogy nem tudtam mire mondtam igent.
Mikor megkaptam a már megvarrt gyermek hordozót, kibontottam, s megláttam a rengeteg lánc szálat, egy pillanatra elbizonytalanodtam. Hogy lesz ebből csipke?!


Különösen riasztó volt az utolsó néhány  sor laza vetülékszál:


Csak nem fog ki rajtam ez a feladat! Nekiláttam a tervezésnek.
Ez a szövet egy viszonylag vékony szálból szőtt vastag pamut szövet. Próbáltam egy szálából csipkét verni, de túl vékony volt a szövethez. Két szálból készítve már megfelelő a vastagság. Ó, remek! Gondoltam, hogy már csak a megfelelő léptékű mintarajzot kell elkészítenem, s jöhet a csipke! Hát... Nem igazán ilyen egyszerű a dolog, Hiszen a szálak fizikai helye adott. A mintarajz léptékét ehhez kell igazítani. ( Természetesen a nyomtatóm is éppen most adta be a kulcsot. ) Miután ez is megvolt, következett a mintaválasztás. Mivel kislánynak készül, pöttyös mintára gondoltam:


Nem rossz a minta, de nem az igazi. Nagyon lukacsos, vastag a háló... Egyszóval nem tetszett. A másik változat lett a nyerő ( a családi zsűri is ezt szavazta meg):

Balról haladtam jobbra. Mindig csak a szükséges számú verőkét tekertem fel. Amint egy sáv elkészült, azokat a szálakat elkötöttem, s levettem. A csipke alján vezettem egy vízszintes szálat a csipke lezárásaként.


Kb 300 orsó dupla szállal való feltekerése és leszedése után elkészült a csipke:


A csipke 4cm széles lett. Azért ennyi, mert a láncfonalak hosszúsága ennyit engedett meg ( a szövéses sáv dolgozó párja miatt). Leszedve a csipkét nem mindenhol voltam megelégedve a csipke és a textil találkozásával. Ezt nem tudtam jól megoldani a laza vetülékszálak miatt. 

Egy sokszálas láncöltéssel oldottam meg a dolgot:


A csipke alján lévő szálak nem egyenletesen oszlottak el a minta miatt. Ezért a hiányokat pótoltam behurkolt szálakkal. A csipkét végül is huroköltéssel zártam le:

A szálakat 4cm hosszra vágtam le. A használat során fog kiderülni, hogy mennyire állnak csomóba a szálak, tetszik-e az anyukának. Később is lehet rövidebbre vágni a szálakat.
A gyakorlatban kb így fog kinézni:

Végül is örülök, hogy a munka elvállalásakor nem gondolkodtam, hanem rögtön igent mondtam. Nagyon sokat tanultam e munkám során. Megtanultam, hogy mennyi mindenhez kell alkalmazkodni egy csipke léptékének meghatározásakor. Nagyon furcsa volt ilyen vastag szállal dolgozni. A 100-as cérnához szokott szemem, agyam nehezen fogadta el a 15-ös - 20-as vastag cérnából készült csipkét. Megláttam, hogy mennyivel szebb a csipke a saját szál folytatásaként, mint külön elkészítve, s rávarrva a textilre.

16 megjegyzés:

  1. Szerintem ügyesen megoldottad!

    VálaszTörlés
  2. Bohusné Zsuzsa 2017.január 04.

    Minden nagyrabecsülésem a munkájához. Profi.

    VálaszTörlés
  3. Hű, ez fantasztikus lett! És annyit lehet okulni, tanulni a leírásokból mindig, ezt köszönöm!

    VálaszTörlés
  4. Csodálatos lett! Ügyesen megoldottad a nehézségeket. Gratulálok hozzá!!!

    VálaszTörlés
  5. Hát ez a kihívás! Menetközben rájönni, mit is vállaltál. Bravúrosan oldottad meg :) Üdv

    VálaszTörlés
  6. Nekem tetszik.Jó lett,Gratulálok.

    VálaszTörlés
  7. Nagyon tanulságos. Nemcsak remek kézműves vagy, hanem jó pedagógus is:-)

    VálaszTörlés
  8. Nagyon tetszik a végeredmény! Gratulálok! Azóta már van tapasztalat: bevélt a használat során?

    VálaszTörlés