2018. január 3., szerda

Csipke és gyöngy

Csipkés boldog új évet kívánok!


Mint már beszámoltam róla, a népi ékszerkészítés rejtelmeibe is belekóstoltam az ősszel. Ebben a bejegyzésben az őcsényi rojtos gyöngy gallér készítését mutatom be. 
A sárközi viselet a magyar népviseletek közül  a legrégibb formájú, legdíszesebb és a legdrágább anyagokból készült. A női öltözetek anyagát Lyonból, Bécsből, díszeit Saint-Etienne-ből  hozatták. Ennek a díszes öltözetnek elengedhetetlen része volt a gyöngyből készült gyöngy gallér, melynek több formája volt. Ezek közül egyik az őcsényi rojtos gyöngy gallér.
Az őcsényi gyöngy gallért eredetileg gyöngyből fűzött alapra fűzték fel. Oktatónk, Péter Szidónia javasolta, hogy szalagra fűzzük fel a nyakéket. Mivel tudok csipkét verni, ezért a szalagra díszítésként sárközi gabóca vert csipkét készítettem. 


Itt igazán kiélhettem a levélkekészítésének örömét. A csipkét 100-as horgolócérnából készítettem. Szélessége 1,4cm, amelyet 2cm széles vajszínű szaténszalagra varrtam fel.
Ezután fogazással mindkét oldalát kigyöngyöztem.


A nyakék gyöngyház fényű 9-es cseh kásagyöngyből készült. Ezt használtam a fogazáshoz is. Ezek után a rojtokat fűztem fel. A rojtok végén 9-es ezüst közepű átlátszó üveggyöngyöt, és átlátszó csiszolt gyöngyöt használtam. 



Ennél a nyakéknél is meglátszik csipkés múltam a színhasználatnál. Akik eddig is gyöngyfűzéssel foglalkoztak bátran használták a színeket. Én kevésbé színes változatokat készítettem, mint ezen a nyakéken is látszik.
A rojtok fűzését középen kezdtem, s haladtam jobbra, majd balra. A rojtok hossza fokozatosan csökken egy darabig, majd egyenlő hosszú rojtok következnek.


A kész gyöngy gallér:



Mellékelem sárközi gabóca vert csipke mintarajzát. 100-as horgoló cérnából készítve 1,4cm széles. Fonásból és levélkékből áll.


1 megjegyzés: